Followers

Wednesday, November 12, 2008

Sambal Kacang & Rendang











Farhah berangkat ke Russia ... 21Sept ..kiranya malam 2 likor bulan Ramadan. Seramai lebih 100 orang pelajar tajaan MARA, JPA dan Maktab Tentera yang bertolak pada malam tersebut.

Kami ke KLIA pada jam 5.00 ptg sebab pihak MARA dah pesan semua pelajar kena berkumpul pd jam6.00 ptg walupun jadual penerbangan sebenar pada jam 11mlm

sebelum maghrib, ada sesi taklimat dan penyerahan surat tawaran serta dokumen yg perlu dibawa oleh pelajar diikuti dgn checkin beg

tiba waktu berbuka semua tv kat KLIA menyiarkan azan ... suasana kat KLIA memang meriah.semua keluarga yg menghantar berlonggok mencari tempat untuk membuka bekalan dan berbuka sekitar ruang legar KLIA

Yang bestnyer semua yg hantar (abah, cikNoh, MakNab, Ayoi, Firdaus, Fatin) berbuka dengan berselera sekali.. dan semua kata makanan bekal haritu sedap sedap sangat ...hehe ..agaknya berkat kot sebab masak untuk org yg berpuasa ..

dapatlah farhah makan nasi impit, rendang ayam, sambal kacang (ada isi daging) serta kuah lodeh ..kira raya lah tuu

Monday, August 18, 2008

Rempah Soto Nur Ain



















Sambungan ... dari Pasar Kg Pandan ..

Selepas beli roti canai .. pegilaa beli daging sikit sebab mak mertua ada kat rumah ... teringat nak masak kicap untuk dia ..
sebelah penjual daging tu ada kedai runcit
sebelum ni memang terpandang kedai ni ada jual rempah soto nur ain ... tapi beberapa bulan ni nampak kosong jer rak dia tuu
cuba cuba laa buka mulut kat isteri tuankedai tuu ... 'kenapa rempah soto dah tak ada?'
tiba tiba ...............................................
dia kata...'eh akak, kalau akak ada rempah soto tu ..tolonglaa bawa sekarang jugak, ramai yg tanya sebab dah nak bulan puasa ni ... tolong yer...saya tunggu'


hehehee ... apa lagi ..kebetulan 2 minggu lepas memang amik stok banyak

pegilaa hantar ... 50 pek rempah soto ....
dannn..................................................
yang bestnyer ..org kedai tu bayar teruss ...COD ..huhuhuuu.... rasa seronok laa plak haritu ..

dan lagii ...

dah terlanjur keluar tuu ... pegilaa plak Pasar Muhibah Taman Nirwana nak tanya kabar ..sambil hantar rempah soto kat situ ...


gambar atas
1. Suasana dalam Komplek Muhibah Taman Nirwana ... ada latihan teakwando dan silat serta ramai org kat gerai makan
2. Suasana gerai jualan (kebanyakannya pakaian) di luar Komplek
3. Gerai gerai du luar lagi
4. Gerai santan CHA ..yg ada jual rempah soto nur ain dan perencah Maharani :)

Pasar Kg Pandan - Gerai Makan

Sabtu 16hb... pegi makan pagi ngan Engku Faridah ..lama tak jumpa Engku ..walaupun duk kat taman Maluri sebelah jer ...
dapatlah sembang tanya kabar anak memasing
Ingat dapat jumpa Norlia sekali ... tapi dia tgh bersiap nak ke Penang .. amik anak dia kat asrama

Ni gerai nasi Lemak Kg Pandan ... makanan kat sini sedap sedap..
selalu orang beratur nak dapatkan nasi lemak kat sini ..
Ingat haritu nak makan lontong ..tapi dah abis ... makan nasi lemak telur dadar jer..
Engku makan soto mihun ... 1st time Engku makan kat sini ... dan dia kata sedapp ...















hari ahad ..pegi lagi gerai kat pasar kg pandan ..beli roti canai kegemaran Fahim
sambil tunggu ... nampak gerai sebelah - panjang org beratur ... mesti sedap ni .. lenkali boleh cuba ... gerai tu jual nasi dagang ++
selalunya gerai kelantan yg jual ... nyumm nyumm..memang suka masakan kelantan


Farhah ..jumpa Datuk Noraini



sebelum orang jemu masuk blog ni ... mehlaa update cerita :)
ni gambar Farhah kat harian metro
Farhah ngan kawan2 dihantar dengan bas pegi pwtc mendengar taklimat Ketua Puteri Umno




Thursday, July 31, 2008

Marhaban

Marhaban - Majlis Tn Hj Isa
Jiran Jalan 11 kenduri kawin - 28 Julai 08
Tema kaler purple
majlis marhaban diadakan bagi memeriahkan majlis pagi tu diketuai oleh ustazah Rozimah














Menendoakan kesejahteraan majlis, pengantin dan keluarga pengantin





















Pelamin...cantik..














Tak sempat ambil gambar pengantin..

Friday, July 11, 2008

PERENCAH MAHARANI

Perencah Maharani .. menepati citarasa ramai

komen pembeli:


sufee wrote:
mrsm, perencah mee bandung tu memang sedap. Anak2 hairan saya ajak makan mee bandung sebab diorang tak nampak pun saya keluar gi beli, tiba2 ajak makan mee bandung. Ambil masa yg singkat utk disiapkan sampai anak2 tak percaya saya yg buat. Memang mabeles rasanya. Soto pun saya dah cuba. Pun sedap. Jimat masa, jimat tenaga... yang penting sedap!! Terima kasih mrsm... Oh ye saya beli ye rempah2 tu... terlupa nak cakap ari tu...

ZARINAMOHAMAD
Salam kak.... ina dah cuba asam pedas n mee bandung tu....memng sedap la terutama kuah mee bandung tu... hubby ina puji berbakul2 kebetulan kakak ina datang dia kata pun sedap next order siap nak tumpang sebungkus...nanti nak order lagi la...minggu ni nak cuba kuah mee rebus lak... terima kasih ye kak..

ayuazury
kak ida, perencah mee bndong tu sedap sgt... akak smpnkn ayu 3 peket ek
ayu selalu beli brand lain sebelum ni... tp maharani ni lagi sedap

kenjigirl09
kak, hujung tahun lepas tak silap sy..ada beli perencah mee rebus, minggu lps baru sy masak hehehe rasanya mmg sedapp!!! sy yg tak makan mee so ganti dgn spageti..mmg pueh hati licin kuah tu sy hirup! nnt teragak sy akan oder lagi..minggu ni nak pekena kuah kacang lakss

dekfa
sya kak, sya dah try mee rebus haritu. amaaatlah sedap!. abis stok kena oder lagik nih!

mamamuaz wrote:
Kak MRSM, Hari ini buka puasa lak dgn mee rebus kat kg. sedapp betul kak, pedas manis ..... rasanye power . ramai yg puji sedap.... . mamamuaz

creative_craft
Kak, saya dah cuba perencah mee bandung tu utk jamu ipar duai berbuka puasa hujung minggu lepas..Alhamdulillah, diaorg puji sedap macam kat gerai Tanjung Emas, Muar katanya.. Saya campurkan udang geragau semasa menumis & rebus menggunakan air rebusan daging.. Kuahnya memang pekat dan pendek citer mables la...Anyway, lepas cuti Raya nanti akak reserved 5 paket utk saya yer..

uzisyaziha
kak mrsm, bebarang saya dah sampai pada ari rabu lepas... so ari khamis tu... sempena cuti deepavali.. suami saya masak bariani gam.. Alhamdulillah... menjadi... malah ramai yang puji sedap... mee bandung pun dah buat banyak kali... husband siap mengulang makan... asyik puji sedap je... apa pun.. terima kasih bebanyak pada akak... nanti kalau perencah tu dah nak habis... saya order lagi dari akak...

uzisyaziha
kak, bila buleh tempah perencah rendang? sabtu lepas masak perencah rendang tu, memang sedap betol... plak tu, makan dengan nasi beriani... tu yang hubby saya suruh beli perencah nasi beriani banyak2... sebab dia nak selalu masak nasi beriani...

zatie_fy
salam..sajer jer nak bgtau kat mrsm ni...smlm berbuka ngan mee bandong dari pes yg dibeli ngan akak tu..mmg sedap...marvellous...tak yah bersusah payah menumis segala macam mak nenek..huhuhu....

irennsc
first time saya buat nasi beriani (selalunya beli aje). nasi 2 pot, cukup utk makan 4 beranak. lauk saya wat daging. thanks fr the tips yg kak mrsm bagi kat sini.the verdict - husband cakap SEDAP cam kat kedai (menambah 2X). next time nak wat beriani kambing plak...

irennsc wrote:
salam kak..sedap kuah kacang tu.. smlm saya buat sket aje.. testing dulu.. senang & cepat.. mnunggu nasi impit sejuk lagi lama dr nak buat kuah kacang tu.. masa breakfast, anak yg kecik telan aje walaupun pedas sket.. yg ni tak sempat ambik gambor sbb dah abis licin pun...

liena
Assalamualaikum MRSM,Alhamdulillah dah selamat kenduri doa selamat dan Tahlil kat umah sabtu lepas (22.03.08), dan perencah Mee Bandung akak pun dah selamat masuk ke perut tetamu.... ramai yang kata sedap sampai bertambah2... hari tu liena guna 8 pekat mee kuning.. rasa senang sangat cara memasaknya liena hanya perlu rebus daging jer dan tumis bawang putih dan bawang merah kasi wangi pastu masukkan perencah dan masukkan air stok pastu baru masukkan ayam dan daging seta bahan2 lain, kacau pastu tunggu mengelegak sikit... garam gula dan bahan perasa tak perlu letak sbb semua cukup rasa dah... emmmm suka sangat dgn produk mrsm nie mmg menjimatkan masa dan tenaga.. sampaikan ada tamu yg mintak resepi tau... apa pun tunggu pm liena yer ingat nak order lg.

shurie
PERENCAH MEE BANDUNG MAHARANI, SHURIE DAH MAKAN..MMG MAVELLESSSS!!!SEDAP!!! TAK PERLU TUMBUK UDANG KERING NGAN KACANG...BAHAN2 DLM PERENCAH DAH ADA CUMA TUMIS, TAMBAH AIR, DAN LETAK BHN2 DAGING/AYAM, SAYUR, TOMATAO ETC..MMG DAH SEDAPP....U ALL PATUT TRY...

emilshaqira
salam kak, semua perencah ari tuh dah abih dah..semua puji masa masak raya ari tuh...bila leh tambah order nih

adique79 wrote:

salam kak....tadi baru dapat try masak nasi beriani guna perencah akak...lauk beriani tu mmg marbeles... kate mak...dia sebenarnya x minat sgt makan ayam masak2 cenggini...dia lg suka ayam goreng....hehehe...tapi yg nie dia kate sedap plak...tapi tang nasi tu rase cam x berape nak menjadi la kak...dia x rasa lemak2....kurang susu ke cenggitu...berapa sukatan susu yang sebenarnya untuk 2 tin susu (kecik) beras ? n berapa sudu rempah tuk sukatan nie...takut x cukup tarok...n then nak kena kasi garam gak ke kat nasi...sbb nasi tu cam tawor jek...



Thursday, July 10, 2008

013 3545020

Selamat Datang,
terima kasih kerana mengunjungi blog ini
Dimaklumkan kami ada menjual produk makanan perencah dan kuih terbaik untuk pengunjung

Untuk sebarang pertanyaan
Sila hubungi 013 3545020

atau email ke : ekhalidah@yahoo.com