Followers

Sunday, December 27, 2009

Hari Keluarga d Sunway Lagoon





Sampai sana jam 8+ pagi .. byk acara di atur pagi tu, sayangnyer tak sempat nak berkenalan dengan kawan kawan opis abah .. semua sibuk dengan acara & melayan anak anak mandi manda. Hari keluarga tahun ni dibuat sehari jer utk jimat kos katanya.
Sepatutnya boleh sampai petang (ptg aktiviti bebas) tapi tengahari berkejar balik sebab nak ke kenduri kawin Yatim & Ani di Surau Al Hilal (tak sempat amik gambar kenduri kawin)

hari kecemerlangan sek pandan jaya




Fahim dapat kedudukan ke 3 dalam kelas di akhir tahun .. maka dapatlah naik pentas sekolah pada hari kecemerlangan tahun ni

berbaloi juga fahim asik kena marah ngan kakak & abang ..yerlaa asik main ps2, computer games aje ... kali ni byk belajar ngan kakak & abang dan nampak perubahan meningkat

kalau belajar ngan mak memang tak jalan .. kalau fahim bertanya Insy. mak boleh tolong ..tapi kalau mak paksa suruh ulangkaji belajar memang selalu tak menjadi

harap tahun 4 dan seterusnya fahim ada inisiatif sendiri nak belajar ..

Saturday, October 31, 2009

kuih traditional dah moden

yang dijual oleh Hjh salmah (jiranku)

bekal ambil koleksi dr kg .. kakak/adik ipar bawa

gambar diambil kat rumah jiran semasa bekunjung selawat/marhaban

TART ~ walau apapun rupa mu .... tatap menjadi pojaan hati ku :)
ada lagi gambar lain ... nnti upload lg ...

Sunday, October 25, 2009

lamanku

merakamkan hasil lada cameron yang pertama berbuah ... kecil jer buahnyer

Beberapa bulan lalu agak rajin mengambil biji benih dari lada lada yang dibeli di pasar .. biji lada cameron, cili api, lada biasa dikeringkan dan disimpan ... selang beberapa bulan baru dicambahkan. Banyak anak pokok yang terhasil ...tapi sayang sekali semua pokok pokok segar tersebut habis dimakan oleh binatang (mungkin siput b***i atau tikus agaknya) yang tinggal hanya 2 pokok dan ini adalah hasil buah yang pertama. Pokok yang ini juga agak kekuningan seperti nak mati ... tapi setelah dialih alih tempat akhirnya mengeluarkan buah.
Agak keciwa kerana banyak kali cuba menyemai cili api & lada biasa ...tumbuh ...tapi kemudian akan hilang dimakan oleh binatang ..habis dimakan daun, batang hingga ke akarnya

Wednesday, October 21, 2009

bukan kesian tapi jeles ridhwan beraya di kota london haha

Kak Madi (mak Ridhwan) bekalkan daun palas untuk Marina ni lah gambar yg buat kami jeles ...siap pegi car boot sales lagi ...

bersama keluarga Marina


baru sehari sampai dah berjalan sakan



3 hari sebelum aidil fitri anak abang telah bertolak ke kota London untuk melanjutkan pelajaran. Mulanya kesian bila tgk anak yang tak dapat berhariraya bersama keluarga ...tapiiii dalam kes Ridwan ni kami jadi jeles plak ...setelah tengok gambar dia kat sana .... apa taknya baru 2 hari berada di London ..dah macam 2 tahun duk kat sana ...

Ridhwan agak beruntung kerana kebetulan sepupu kami Marina (anak kepada MakChu Muar) sekarang sedang bertugas di sana ... jadi dapatlah Ridwan dan kengkawan berhariraya di rumah mak sedara sepupu ..kiranya ada famili di sana


Saturday, October 17, 2009

RENDANG SEDAP d Volgograd Russia


Pada minggu pertama Ramadan, Farhah terpaksa balik semula ke Volgograd setelah bercuti selama sebulan, dapatlah bawa balik PERENCAH RENDANG untuk persediaan raya ... 'Mak ramai yang kata Rendang sedap...' kata farhah :)
~ gambar di ambil dari facebook kawan Farhah ~


Alhamdulillah Razak (adik) bawa balik wireless broadband masa raya ..maka dapatla online dan berskype dengan Farhah pada malam raya pertama


Syukur juga kerana raya jatuh pada hari ahad maka dapatlah mereka menyambut hariraya di sana - tak macam tahun lepas terpaksa pergi ke kelas pada hari raya

Friday, October 16, 2009

Bulan Haji tiba lagi

tadi dapat panggilan dari mimi sahabat lama (sahabat masa sekolah rendah - sek keb penggaram BP)
'assalamualaikum khalidah ... apa khabar .. I nak minta maaf yer, I nak pergi haji 24hb ni....'

waa... rasa nak melayang nak pergi jumpa mimi sekarang juga .. insyAllah moga dilapangkn waktu ..nak jumpa juga bakal tetamu Allah ..

Malam ni surau AlHilal juga akan mengadakan majlis meraikan bakal bakal haji ... tak dapat tau lagi siapa yang bakal pergi tahun ni

Ya Allah permudahkan perjalanan dan ibadat mereka, rahmati mereka semoga mendapat haji yang mambrur

moga aku juga diberi peluang menunaikan dan menyempurnakan haji sebelum akhir hayatku ...amiin..

Tuesday, October 13, 2009

selamat




Semalam terkedu skjap selepas login kat blogspot ni ... tak tau nak susun ayat .. punya la lama tak mengirim kabar berita kat sini.
Sebenarnya ada banyak juga gmbr yang dimbil sepanjang dua bulan kebelakang ini ... nanti akan di kongsi satu persatu .. tak kiralaa walau berita basi yerk .. yg penting dapat sama sama kongsi apa berlaku :)

ERRRR.... Rasa macam tak sah plak tak bagi ucapan kerana dek lama sangat tak kemaskini blog (jangan gelak yer ... biar lambat asal selamat)

SELAMAT HARIRAYA MAAF ZAHIR BATIN kepada semua yang pernah mengenali atau pernah bertegur sapa di alam maya ini juga kepada semua kawan dan sedara mara yang pernah melawat blog ini

kepada pelanggan ... kalau terhutang seringgit dua (kebanyakan sebab kos pos) ..mohon dihalalkan ...Insy. kepada pembeli tegar akan diberi diskaun semampu boleh :)

Monday, October 12, 2009

LAKSAM







selepas terliur akhirnya dapat makan sepuasnyer... LAKSAM.. bukan buat sendiri... hehe
tapi dapat makan laksam yang sedap sesangat kat rumah Haraza di Gombak ... rindu dendam kat Haraza .. dapat juga memboloskan diri ke Gombak petang Selasa minggu ni
Menu Haraza mcm dulu dulu memang best ... laksam, nasi dagang, nasi kerabu .. menu masakan kelantan

Katanya ramai staf TM yang hadir waktu tengahari ..sayang tk dapat nak jumpa sebab dtg dah ptg .. dapatlah jumpa PnMinah & Norra yg tgh bersiap nak balik

Friday, September 04, 2009

foto





saje letak gambar gambar menarik ni yang diambil oleh farhah dari dalam kete semasa perjalanan dari rumah ke Jalan Ampang
pemandangan di sekitar Kg Pandan dan Ampang Hilir
nampak menarik

Monday, August 24, 2009

cendol bawah pokok kat MUAR yg sedap


cendol jer tinggal dah pkul 3.00 ptg kacang dan pulut dah abis..ttp sedap dah minum, bungkus lagi
kakak kakak ipar menikmati cendol

dan anak anak sedara dan farhah
Cendol bawah pokok di Muar
lokasi: depan balai polis ..berhampiran ngan bangunan TM
memang sedap sesangat rasa cendol dan kuah gulanyerr ....
seminggu sebelum ramadan ...balik dari Bukit Serampang (kenduri tahlil & sambut ramadan) kemudian ke Muar ambil stok Perencah ..singgah sebelum meneruskan perjalanan balik BatuPahat jengah mak


Saturday, August 22, 2009

Hari Konvokesyen Firdaus





Alhamdulillah Firdaus telah berjaya menamatkan sesi pengajaran di MMU
dan mendapat segulung ijazah..TAHNIAH
Didoakan semoga terus berjaya dan mendapat ilmu bermenafaat untuk hidup di dunia dan di akhirat nanti....
buat masa ni firdaus tak mau berkerja di pejabat .. dan sedang berusaha menjadi petani moden .. moga apa yang diusahakan berjaya dan mendapat pengalaman berharga untuk bekalan sepanjang hidup..InsyaAllah

Friday, August 21, 2009

sehari sebelum konvo

kami 'terpaksa' ke Sogo kerana firdaus tak bersedia langsung untuk majlis konvo .. kena cari sepersalinan mcm pengantin ..sebab sebelum ni memang firdaus takde langsung seluar 'slack', kemeja, kasut formal ...
Ramai sungguh manusia kat Sogo ..& kat jalan TAR walaupun sekarang tengah wabak melanda


setelah pusing pusing mencari ... akhirnya tempat kat sini jugak yang berkenan ...

sempat jalan jalan tengok kasut dgn farhah ... tapi tak beli

fahim rasmikan dulu jubah mlm tu

Wednesday, August 19, 2009

Basikal RM12K


Macam macam asesori terdapat di kedai basikal ni
lokasi: Taman Nirwana Ampang
menurut cina kedai tu ...di sini tempat ahli kelab berbasikal berkumpul dan membeli peralatan untuk kelab mereka
ada gear yang berharga rm70,000 ...mahalnyer ..



basikal yang tergantung ni ... harganya RM12K

(hmm ..mak tak pandai menilai....)


kami ke kedai tersebut pagi .. kemudian pergi survey ke kedai lain plak
~~~ petangnya ..kami pergi semula ke kedai ini

abah memilih ~ mak amik gamba :)

puashati ..berkenan .. ada gear ..bila dah confirm ..
cina tu baru pasang gear & alat lain kat basikal

confirm .. angkut

fahim puashati dapat basikal baru ..ganti basikal yang hilang aritu

p/s basikal ni bukan rm12,000 yer .... ratus ratus harga nyer

Thursday, August 13, 2009

ramai yang dah pergi .....

Moga mereka semua diletakkan dikalangan roh orang orang soleh ...
moga kita juga nanti pergi dalam keadaan baik

Beberapa hari lagi Ramadan akan tiba
harini kita dikejutkan dengan pemergian Ustaz Asri Rabbani
memandangkan beliau ustaz selebriti ..ramai yang kenal ..pasti ramai yang mendoakan

beberapa minggu lalu anak angkat kepada kakak ipar pergi kerana kemalangan di Trengganu .. arwah Fendi seorang yang baik ... lembut bila bicara ..keluarga (isteri & anak anak) juga baik orangnya ..kali terakhir jumpa syawal lalu..

sebelum itu .. ibu kepada jiran (En Halim) telah kembali ... makcik ni masa ramadan lepas ..sama-sama bertadarus di surau ..masih sihat boleh jalan kaki ke surau ..tapi disaat akhir.. sakit dan disahkan ada kanser peparu .. tak lama beliau sakit

hari ini jugak ..dah >100 hari - ibu mertua kembali ..

itu yang dpt disenaraikan ... ada ramai lagi ... sepupu ... sepupu suami ..

bila waktu kita? aduh ... bersedia? ...

moga dipertemukan dengan ramadan
~~Marhaban Ya Ramadan ~~

Tuesday, August 04, 2009

gathering ahli kelab bukitjalil/kinrara/tmn equine

aksi aksi depan kamera

amik gambar kenangan ngan adikana

acara makan makan

acara tukar hadiah

gambar kenangan reramai sebelum balik


lampu yg cantik ini adalah EG yg diterima dari adikana ... suka...sgt cantik


Tahniah kepada ahli kelab bukit jalil / Taman Equine / Kinrara forum wanitamelayu.com
walaupun baru setahun jagung ..telah berjaya mengumpulkan ahli dan dapat beramah mesra di Kembangan Paradise dimana salah sorang ahli i.i mamatina ada gerai satey di situ

Pada mulanya cadangan mengadakan aktiviti Exchange Gift bertemakan 'raya' ..Alhamdulillah EG dapat diserahkan sambil bertemu mesra
moga moga sillaturahim ini berpanjangan ....