Followers

Saturday, May 30, 2009

Pandan Prima - Restoran Bonda masakan Pahang

Restoran Bonda di Pandan Prima

juadah yang disediakan

Pn. Zaiton, tuan kedai (berbaju hijau) dan
Ustazah Rozimah (berbaju pink pekat)


hadirin yang hadir


semalam ada majlis pembukaan restoran milik Pn Zaiton (jiran). Restoran Bonda di Pandan Prima ... bersebelahan Tesco Ampang
kami kumpulan wanita datang makan makan jer & baca doa selamat oleh ustzah Rozimah ..selepas isyak jemaah lelaki pulak baca yassin ..
selamat maju jaya kat Pn Zaiton
Chef orang Pahang ..resepi istimewa di restoran bonda adalah ikan patin masak tempoyak.
Agak banyak juga restoran di kawasan itu ...termasuk restoran asam pedas Linda Onn. harap dengan harga yang baik dan masakan yg unik dapat menarik ramai orang berkunjung ke Restoran Bonda nanti

Friday, May 29, 2009

hadiah hari guru











sambutan hari guru esok kat sekolah pandan jaya

hadiah untuk cikgu kelas (mdm chan) & ustazah yg mengajar fahim alquran

mekasih razna creation ... dtg hantar chef key holder tuu petang tadi ...

produk orang kita











ayam goreng
disalut dengan bawang putih, halia dan rempah soto nur ain
paprik
menggunakan sos tiram yang baru dibeli .... sedap jugak brand rohaya ni ...di jual oleh adik yg buka meja kat surau rahmaniah kg pandan ... nanti nak beli sos cili rohaya plak .. bangga dpt beli produk orang kita yang sedap
sayur bayam .... adalah hasil dari kebun firdaus kat hulu langat ...

Thursday, May 28, 2009

zoo negara



























minggu depan cuti sekolah ..takde rancangan bercuti selain balik kg minggu ni

cuti lepas pun tak kemana ... kesian kat fahim .. bawa dia ngan kawan2 dia ke zoo negara

gambar cuti yg lalu (mac) ..seronok diorng bila ada org amik gambar














Monday, May 25, 2009

DaripadaNya kita datang dan kepadaNya kita pergi

Pada hari isnin 2 Jamadilawal bersamaan 28 April Atok Cik telah dipanggil ke Rahmatullah .... Harini Isnin 30 Jamadilawal /25Mei .... esok genab sebulan Atok Cik Meninggal ..



kali terakhir atuk cik duduk KL pada Januari lebih kurang sebulan bertahan (kalau biasa, paling lama 2 minggu) kemudian tok cik duduk kat rumah pokda kat kluang... lebih lama .. sebulan setengah .. mungkin atok cik nak lama di rumah menantu perempuannya diakhir usia ...



dan terakhir atok cik di rumah Maklah ... kemudian diserang 'mild strock' ... MakNab bawa atuk balik ke Bukit Serampang ... keadaan atok semakin lemah dan tak dapat menelan makanan / minum air ...



Pokda, maknah, Maklah, makDah berkumpul kat kampung ... sepakat bawa atuk ke hospital muar ... di hospital atuk minum susu melalui tiub


dapatlah semua bergilir gilir membaca quran / yassin ... Doktor juga memaklumkan bahawa 'kena berserah' dan tak banyak dapat dibuat memandangkan umur atok

sepanjang di hospital, atok 'tidak sedar' ...tapi dapat memberi respon bila dipanggil

4 malam atok di hospital ...pada ptg isnin ... nurse memaklumkan kandungan oksigen semakin kurang di badan .... dan akhirnya ... memaklumkan atok dah tiada ...
Semua anak anak ada di sisi ..... redha ....


Moga arwah diletakkan di kalangan roh orang orang soleh/solehah ...



(gambar gambar semasa raya 2008 .. syawal terakhir ... )

Farhah ..jangan sedih yer .... dah dapat cakap ngan atuk kat skype masa atuk kat KL dulu ...
3 orang cucu atuk kat luar negara ... termasuk kak Aida & abang Ayie ...

































Atok Cik


Ibu Mertua ku

dikenali sebagai atok cik oleh cucu cucu beliau












Hajjah Esah binti Muhamad
anak kedua dari 4 beradik
di kad pengenalan tahun lahir pada 1924 ... tahun tsb hanya pakai agak agak saje ..beliau sendiri mengatakan tarikh tersebut salah ..
mak pernah citer ..dia kawin pada umur 14tahun ..tapi selepas 10tahun baru dapat anak ..dan setiap kali ditanya ... mak akan jawab ...'umur aku dah 100 tahun..'
berdasarkan sumber boleh dipercayai ..tahun lahir beliau adalah 1916 ..maka umur beliau pada 2009 adalah anggaran 93tahun

Amat kagum dengan beliau kerana sihat tanpa 'penyakit penyakit zaman sekarang' malah kalau tengok muka memang awet muda ..kalah org yg umur 70+ ..lebih nampak uzur dr beliau
apa petua ekk ... dia kata takde apa apa petua
dari pemerhatian selama > 20tahun ..rasanya salah satu punca adalah mak jaga makan .. kalau makan memang dia selalu guna konsep berhenti sebelum kenyang ...tak pernah nampak dia makan beria ia menambah walaupun lauk/juadah sedap bagi dia
mak agak ketagih dengan Kopi O .. tak keruan kalau tak dapat kopi O
salah satu makanan yg dia suka - tongkeng ayam <-- ni kot petuanya :)
sayur/ulaman agak kurang gemar ...tp buahan2 memang gemar

kini telah ada 5 jenerasi beliau ... cucu pertama (arwah Mohd Shah) dan kedua (che mah) kini sudah mempunyai cucu ... selepas cucu apa yer ..piut???
sayangnya beliau tak sempat jumpa piut piut beliau ...

dikurniakan 10 orang anak ...berapa cucu & cicit ekk .... meh kira

sulung - (meninggal waktu kecil)
1 Allahyarhamah azizah /along - cucu 6 - cicit (kena cari info) - 2 piut
2. Allahyarhamah maimon (mak ngah) - cucu 4 - cicit 13 (silap) ...12jer :)
3. Muhmamad / lut /Pokda - cucu 6 - cicit 4
4. Zainab /Maknab - cucu 3 - cicit 9
5. Hamidah / Makdah - cucu 3 - cicit 2
6. Mazlah / Maklah - cucu 2
7. Fauziah / Makyah - cucu 5 - cicit 5
8. Maznah / Maknah - cucu 4
9. Mazelan / Culan - cucu 5

kini masing masing sudah punya kehidupan sendiri .....tunggu ada kenduri kendara baru dapat berjumpa ... itupun kalau masing masing kelapangan
(belum dapat semua berjumpa dalam satu masa)

masak

sayur campur














sambal sotong
















kari daging

















Biasanya tak berapa nak suka tepek gambar masakan kat blog .. tapi .. suka sangat jalan jalan blog orang ..mereka tepek gambar masakan harian mereka ..kagum dengan cara presentation gambar memasing

ok..ok ..insy. tukar persepsi ...., lepas ni akan cuba selalu amik gambar masakan ..pastu edit (nak belajar cemana display gambar cantik cantik... nampak berselera gitew)

gambo ni edit guna window gallery ajer ...adjust color , adjust exposure , crop gambar bagi besau ... blum mahir lagi ... lum puashati

nak belajar letak watermark ... search watermark freeware ... byk, nak kena download ..nntilah tanya farid, firdaus nak dload yg mana satu bagus ..

Sunday, May 17, 2009

basikal hilang.. sape yang curi?

seminggu selepas basikal fahim hilang ... pada hari SELASA berikutnya, balik dari masjid Taman Cempaka ..dlm pkul 11pagi .. ternampak sorang kontraktor MPAJ menyorong basikal di dalam tempat sorong yg biasa digunakan untuk angkut simen / biasa digunakan utk angkut sampah oleh kontraktor tsb
masatu ..tergerak dalam hati ...jangan jangan dia ni curi basikal dari rumah berdekatan masjid ..
kemudian pada hari KHAMIS ..sekali lagi ... masa nak balik dan di depan masjid juga .... nampak india yang sama menyorong basikal lagi dlm tempat sorong tuu.... kali ni sempat ambil gambar dari dalam kereta ..sayangnyer gambar dari belakang...
memang sah ...dia mencuri... gerammmmnyerrrr ... muka dia selamber jerrr... kita plak yg dupp dapp ...takut dia nampak ambik gambar ni ...
ingat nak ngendap pada mggu berikutnyer ... tp tak kesampaian sebab terpaksa balik kg .. masatu mak mertua sakit kuat
awal mei ni ... takde plak nampak kontraktor bekerja kat sekitar masjid tu... kalau ada memnag dah siap sedia nak rakam video plak

basikal fahim hilang
































Kawan kawan fahim ... ada dalam 6 - 8 orang yang memang selalu datang rumah duk main ps2 ...mereka ni dah bertahun macamni dah jadi mcm cybercafe dah kat rumah ni ..jadi basikal memang selalu bersepah kat depan ...

gambar fahim ngan basikal diambil masa fahim nak ke sekolah agama utk sambutan maal hijrah



memang sebelum ni ada orang tegur 'kenapa pintu pagar selalu terdedah' .. memandangkan rumah berhampiran ngan kedai / warung makan ..jadi selama ni agak yakin membiarkan gate selalu terbuka sebab kawasan rumah tidaklaa kawasan sunyi



kejadian berlaku tanpa disedari ... tiba tiba satu maghrib balik dari surau fahim tanya 'mana basikal?' tak dapat dipastikan bila basikal tu mula hilang dari pandangan

kebetulan minggu tu memang ada beberapa 'budak luar' (yg tak biasa datang) ada jenguk budak2 yg biasa bermain ..

tak baik plak menuduh walaupun walaupun kawan fahim kata budak budak yang dtg haritu memang geng gangster

Saturday, May 16, 2009

muffin pisang

Sebelum














Selepas












oven besar lama tak digunakan ...takut plak nnti merajuk ... jadi masak banyak sekali ..senang
menggunakan pisang hasil pokok tanam tepi rumah ..pisang masak hijau (tk pasti pisang embun @ pisang montel)
pisang tu masak serentak ... dah beberapa kali sarapan cokodok

pokok pisang dah 4 x mengeluarkan buah ..dapatlaa bagi sikit kat jiran
mufin ni dan 4 x dicuba .... minggu ni aje 2 x masak

resepi asal ..ada topping ..tp abah & fahim tak suka sebab manis sangat ...jadi dibiarkan kosong jer atasnyer ... dan habissss dimakan ...sedapppp


resepi bleh ambil kat sini
http://resipidiana.blogspot.com/2009/02/banana-crumb-muffins-resipi-ini-d.html

Friday, May 15, 2009

anugerah dari Fizan ..anugerah dari Intan..




Terima kasih Fizan sayang ....
sangat sangat menghargai ... merupakan anugerah pertama pada blog ini ...


(oitt.... canggih script blog fizan ..takbleh copypaste image ... kena copy dr blog lain..hehe)


Anugerah kedua ..yg ni dari Intan ... diambil dengan rasa bangga ..takmalu pun .. sebab intan 'open' kat sesaper nak amik ...
Syarat2 menerima award ini:
1. Pastikan jantina anda ialah perempuan
dlm IC betul..ada perkataan 'binti' :)

2. Copy badge sebagai award anda
spt di atas ..
3. Nyata 7 sebab kenapa anda bangga menjadi perempuan
ibu -bleh melahirkan
bleh menyusukan
pompuan - dikaitkan dgn kecantikan dan lebih kasih sayang
pompuan - prihatin ngan semua termasuk sekecil2 perkara
bleh ada potongan 34 24 36 (bukan ukuran sebenar)
bleh bebila nangis ikut suka klau nak lepas perasan
tanggungjawab tak besar ...walaupun banyak ... :)

dan sebenarnya ...


Oh bulan .....

mlm ni baru sempat masuk blog ....

dan sebenarnya ..... lagu yuna ni sedap kann....

dan sebenarnya .... aku bukan sombong yer ... sebab lama dah fizan bagi anugerah ...tapi tak diambil dengan segera .... hmmmm .... harini ...rasa mcm sombonglaa plak sbb baru nak mengali blog fizan mencari balik ..

dan sebenarnya ..ramai jugak yg ajak tukar link ... aku gembira gitu ... kesian plak tetamu dtg berkunjung..tapi blog tak kemaskini ... sian mereka hampa ... Insy. yer ..nnti akak update links semua yg baik hati nak exchg link ..

dan sebenarnya ... yg menyebab kebzian adalah salah diri sendiri yg tak pandai nak senaraikan priorities ... kelemahan dah lama sedar ...tp masih lagi diulang ...uwaa..

dan sebenarnya ... terlalu banyak nak dikongsi cerita ... tp semua terkumpul dalam dada hingga sesak napas rasanya ...

lama tak memblog ni ada orang rindu tak? ... apaaaa???? ...ada kamu kesahh ??? ...tak kesahh?? ..adusss ...

Dan sebenarnya disebalik senyuman kamu itu ..ku mengharapkan kamu merindui aku ... :)
(gambar bunga teratai reben sekadar hiasan semata ...)