Followers

Monday, May 25, 2009

DaripadaNya kita datang dan kepadaNya kita pergi

Pada hari isnin 2 Jamadilawal bersamaan 28 April Atok Cik telah dipanggil ke Rahmatullah .... Harini Isnin 30 Jamadilawal /25Mei .... esok genab sebulan Atok Cik Meninggal ..



kali terakhir atuk cik duduk KL pada Januari lebih kurang sebulan bertahan (kalau biasa, paling lama 2 minggu) kemudian tok cik duduk kat rumah pokda kat kluang... lebih lama .. sebulan setengah .. mungkin atok cik nak lama di rumah menantu perempuannya diakhir usia ...



dan terakhir atok cik di rumah Maklah ... kemudian diserang 'mild strock' ... MakNab bawa atuk balik ke Bukit Serampang ... keadaan atok semakin lemah dan tak dapat menelan makanan / minum air ...



Pokda, maknah, Maklah, makDah berkumpul kat kampung ... sepakat bawa atuk ke hospital muar ... di hospital atuk minum susu melalui tiub


dapatlah semua bergilir gilir membaca quran / yassin ... Doktor juga memaklumkan bahawa 'kena berserah' dan tak banyak dapat dibuat memandangkan umur atok

sepanjang di hospital, atok 'tidak sedar' ...tapi dapat memberi respon bila dipanggil

4 malam atok di hospital ...pada ptg isnin ... nurse memaklumkan kandungan oksigen semakin kurang di badan .... dan akhirnya ... memaklumkan atok dah tiada ...
Semua anak anak ada di sisi ..... redha ....


Moga arwah diletakkan di kalangan roh orang orang soleh/solehah ...



(gambar gambar semasa raya 2008 .. syawal terakhir ... )

Farhah ..jangan sedih yer .... dah dapat cakap ngan atuk kat skype masa atuk kat KL dulu ...
3 orang cucu atuk kat luar negara ... termasuk kak Aida & abang Ayie ...

































Atok Cik


Ibu Mertua ku

dikenali sebagai atok cik oleh cucu cucu beliau












Hajjah Esah binti Muhamad
anak kedua dari 4 beradik
di kad pengenalan tahun lahir pada 1924 ... tahun tsb hanya pakai agak agak saje ..beliau sendiri mengatakan tarikh tersebut salah ..
mak pernah citer ..dia kawin pada umur 14tahun ..tapi selepas 10tahun baru dapat anak ..dan setiap kali ditanya ... mak akan jawab ...'umur aku dah 100 tahun..'
berdasarkan sumber boleh dipercayai ..tahun lahir beliau adalah 1916 ..maka umur beliau pada 2009 adalah anggaran 93tahun

Amat kagum dengan beliau kerana sihat tanpa 'penyakit penyakit zaman sekarang' malah kalau tengok muka memang awet muda ..kalah org yg umur 70+ ..lebih nampak uzur dr beliau
apa petua ekk ... dia kata takde apa apa petua
dari pemerhatian selama > 20tahun ..rasanya salah satu punca adalah mak jaga makan .. kalau makan memang dia selalu guna konsep berhenti sebelum kenyang ...tak pernah nampak dia makan beria ia menambah walaupun lauk/juadah sedap bagi dia
mak agak ketagih dengan Kopi O .. tak keruan kalau tak dapat kopi O
salah satu makanan yg dia suka - tongkeng ayam <-- ni kot petuanya :)
sayur/ulaman agak kurang gemar ...tp buahan2 memang gemar

kini telah ada 5 jenerasi beliau ... cucu pertama (arwah Mohd Shah) dan kedua (che mah) kini sudah mempunyai cucu ... selepas cucu apa yer ..piut???
sayangnya beliau tak sempat jumpa piut piut beliau ...

dikurniakan 10 orang anak ...berapa cucu & cicit ekk .... meh kira

sulung - (meninggal waktu kecil)
1 Allahyarhamah azizah /along - cucu 6 - cicit (kena cari info) - 2 piut
2. Allahyarhamah maimon (mak ngah) - cucu 4 - cicit 13 (silap) ...12jer :)
3. Muhmamad / lut /Pokda - cucu 6 - cicit 4
4. Zainab /Maknab - cucu 3 - cicit 9
5. Hamidah / Makdah - cucu 3 - cicit 2
6. Mazlah / Maklah - cucu 2
7. Fauziah / Makyah - cucu 5 - cicit 5
8. Maznah / Maknah - cucu 4
9. Mazelan / Culan - cucu 5

kini masing masing sudah punya kehidupan sendiri .....tunggu ada kenduri kendara baru dapat berjumpa ... itupun kalau masing masing kelapangan
(belum dapat semua berjumpa dalam satu masa)

masak

sayur campur














sambal sotong
















kari daging

















Biasanya tak berapa nak suka tepek gambar masakan kat blog .. tapi .. suka sangat jalan jalan blog orang ..mereka tepek gambar masakan harian mereka ..kagum dengan cara presentation gambar memasing

ok..ok ..insy. tukar persepsi ...., lepas ni akan cuba selalu amik gambar masakan ..pastu edit (nak belajar cemana display gambar cantik cantik... nampak berselera gitew)

gambo ni edit guna window gallery ajer ...adjust color , adjust exposure , crop gambar bagi besau ... blum mahir lagi ... lum puashati

nak belajar letak watermark ... search watermark freeware ... byk, nak kena download ..nntilah tanya farid, firdaus nak dload yg mana satu bagus ..